ΣΤΗΝ ΣΚΑΛΑ ΤΟ ΑΝΑΚΤOΡΟ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ


Οι ψημένοι οι Θιακοί  έχουν τον καημό τους με τον Οδυσσέα.

Το ξέρετε το διαχρονικό και εις τους Αιώνας των Αιώνων  ζήτημα της Πατρίδας του Οδυσσέα.

Λευκαδίτης, Κεφαλονίτης, Ιθακήσιος, από τα Διαπόντια;

Όλοι διεκδικούν την Πατρίδα του και την εξ αυτής «συγγένεια».

Να τους δώσω μια κεντιά να πεταχτούν τ΄αψίλου.

Λοιπόν στην Σκάλα Κεφαλονιάς είναι το Ανάκτορο του Οδυσσέα.
Στο Χωριό μου, κοντά στο σπίτι μου.

Στην πραγματικότητα είμαστε γείτονες.

Διαβάζω από την εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» της Κεφαλονιάς.

1956: Δημοσιεύεται τηλεγράφημα του τότε Προέδρου της Κοινότητας Κώστα Τραυλού προς το Υπουργείο Πολιτισμού

«εις γενομένην  εκσκαφήν εις τον νέον συνοικισμόν Σκάλας ανεβρέθησαν δάπεδα αρχαιοτάτης  εποχής  ψηφιδωτά με παραστάσεις ταυρων, κάπρων και άνθρωποι προ θυσιαστηρίου ως και διάφοραι επιγραφαί προχριστιανικής εποχής. Ως δε εμφαίνεται εκ των αποκαλυφθέντων ερειπίων πρόκειται περί μεγάλου Ανακτόρου».

Ακολουθεί επιστολή: «…τα ψηφιδωτά ίσως συνδέονται με την ζωήν του Οδυσσέως, σημειώνεται δε ότι η Κεφαλονιά περικλείει εις τα σπλάχνα της το μυστικό της Ομηρικής εποχής του Οδυσσέως.»

Τελικά τα σπουδαία ευρήματα είναι η Ρωμαϊκή Βίλλα στην Σκάλα,τα οποία ο Πρόεδρος ονόμασε «Παλάτι του Οδυσσέα» αλλά η Αρχαιολογική Σκαπάνη έδωσε την δική της ορθή και βεβαία απάντηση.


ΒΑΦΤΙΣΙΑ

Το γράφω μετά την παρέμβαση του κ. Καραντζή για την τοποθέτηση της Περιφερειάρχη περί των ευρημάτων στην «Σχολή Ομήρου».

Η κ. Κράτσα πάνω στον λόγο είπε: «είναι Ρωμαϊκά.»

Ορμά ο κ. Καραντζής: «Τι ρωμαϊκά κυρία μου, δεν βλέπεις την μορφή του Οδυσσέα που αχνοφαίνεται,τον Τηλέμαχο, την Πηνελόπη ολόκληρη. Καραμπινάτα Μυκηναικά…»

Έτσι δεν πάμε πουθενά.

Ή θα αφήσουμε την Αρχαιολογία να δώσει απαντήσεις ή θα κάνουμε ο κάθε ένας όπως θέλει «βαφτίσια».

Μόλις βρίσκουμε μια μάντρα, μια κούρτη θα βγαίνει ο Πρόεδρος, ο Δήμαρχος, ο Επαρχος και θα  αναφωνεί:

«βρήκα το παλάτι του Οδυσσέα»

Έτσι κάναμε και με τον «Κολοσσό της Ρόδου» και γίναμε «Disneyland» .


H  ΣΚΑΛΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ

Δίπλα στην Ρωμαϊκή Βίλλα στην Σκάλα υπάρχει μια  τσιμεντένια σκαλουνάδα που οδηγεί στην Θάλασσα.

Τη Σκάλα αυτήν την έφτιαξε παλιά η Κοινότητα Σκάλας.

Το ακίνητο όπου η κατασκευή την διεκδικούσε ένας καλός και ευφυής  Κάτοικος:
Ο Όμηρος.

Ο Όμηρος έκλεινε την Σκάλα, τα “ημέτερα τμήματα” πετάγανε  τα μαντρώματα και τα πράγματα φτάσανε στο άλλο δεν είναι.

Μόλις έγινα Δήμαρχος, την κακοθύμητη εκείνη περίοδο για τον Τόπο πάω σε έναν «επιγραφά» και παραγγέλνω μια πινακίδα.

Ελληνοπρεπή, με τον μαίανδρο της: «Σκάλα Ομήρου».

Την βάζω στην Αρχή της Σκάλας και περίμενα.

Ο Όμηρος δεν έχει πολλά λόγια και τότε λογω των εντόνων γεγονότων δεν λέγαμε ούτε καλημέρα. 

Μου λένε: «Σε θέλει ο Όμηρος».

Πάω.

«Είσαι μεγάλη λέρα»μου λέει.

«Γιατί Όμηρε μου;» του απαντώ.

«Τι πινακίδα είναι αυτή;»

«Αληθινή Όμηρε μου, αλλά αν σε πειράζει να την βγάλω».

«Άστη και θα σου πω» μου είπε.

Και η πινακίδα έμεινε και η «Σκάλα Ομήρου».

Έρχονται οι Εγγλέζοι, κάθονται κάτω από την πινακίδα και βγάζουν φωτογραφία στην «Σκάλα Ομήρου» και φευγουν χαρούμενοι  που ναι μεν δεν είδαν τον Όμηρο αλλά τουλάχιστον περπάτησαν στην Σκάλα του.


Η ΣΧΟΛΗ ΟΜΗΡΟΥ

Λέω λοιπόν ότι οι Θιακοί έχουν δικαίωμα και πρέπει να σηματοδοτήσουν την Ιθάκη.

«Σχολή Ομήρου», «Σπήλαιο Νυμφών» «Στάνη Ευμαίου», «Ελιά Λαέρτη», «Βράχος Τηλέμαχου» «Λιμάνι Οδυσσέα», «Μακέτα Ανακτόρου Οδυσσέα».

Διέσωσαν και υιοθέτησαν τον μύθο του Οδυσσέα ή την Ιστορία του.

Αυτό το «ιστορικό οδοιπορικό» είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την Ιθάκη και πρέπει να  περπατήσουν σε αυτό.

Αλλά είναι και μια παγίδα αν αυτόβουλα και συναισθηματικά  επενδύσουν αυτήν την «τοπογραφική» διαδρομή με το  ένδυμα της Αρχαιολογίας.

Δηλαδή και στο χωριό μου είναι η Σκάλα του «Ομήρου» αλλά δεν είναι η Σκάλα του Ομήρου. 

Θέλει προσοχή και σοβαρότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.